Thursday, January 13, 2011

Gelaran Dato' bolleh dibeli?




KUALA LUMPUR  12 Jan. – Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), (Datuk) Mohd. Ali Baharom memohon maaf kepada semua pihak yang mengenalinya dengan gelaran ‘Datuk’ sebelum ini kerana ia sebenarnya palsu dan tidak diperakukan.


Menurutnya, kesilapan itu perlu diakui dan diperbetulkan segera memandangkan beliau kini bergiat aktif dalam kerja-kerja kebajikan dan tidak mahu ia disalah anggap pada masa depan.

“Hari ini saya mahu membersihkan nama saya dengan memohon maaf secara terbuka kepada semua pihak termasuk media kerana menggunakan gelaran ‘Datuk’ yang telah saya ‘beli’ pada 2006 dengan RM250,000.

“Selain untuk saya sendiri, saya juga membelikan gelaran ‘Datuk’ buat seorang lagi kawan dengan harga sama dan kos keseluruhan termasuk menyediakan hiburan kepada penjual adalah sekitar RM1 juta,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Mohd. Ali memakai gelaran itu yang kononnya dianugerahkan oleh institusi diraja dari sebuah negeri di bahagian utara Semenanjung pada 2006 menerusi seorang ejen dan ahli kerabat institusi itu.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak boleh mengambil sebarang tindakan undang-undang kepada ahli kerabat itu memandangkan individu tersebut telah diisytihar muflis beberapa tahun lalu. 


Menceritakan pengalamannya, kata Mohd. Ali, ‘nafsu’ untuk memakai gelaran ‘Datuk’ pada masa itu timbul kerana berfikiran ia boleh memudahkan urusan perniagaannya sebagai kontraktor. 


Namun, katanya, ia tidak lagi perlu kerana menginsafi gelaran itu diperoleh secara palsu dan berpendapat ia boleh mendatangkan kemudaratan kepadanya dari segi sosial dan ketuhanan pada masa depan.




Agak2nya dlm Malaysia ni berapa ramai yg dpt anugerah kerana jasa yg tlh diberikan? Mudah sngt nak dpt gelaran Dato' ni skg, lepas ni kalau ada sape2 yg dpt gelaran tu, boleh le tanya nti" berapa ribu bayar utk dpt pingat ni"?..he..he..he

3 comments:

atie said...

dah lama dah gelaran datuk ni boleh di beli..huhu..dari saya ekolah smpi dah abis degree smpi dah kerja..haih..tak abis2..at least skang ada orang ngaku kan..good for him la..

muaz said...

kalau kat england,nak dapat gelaran dari istana cukup susah....untuk dapat gelaran sir.

misyamissyou said...

huhuu..sekarang macam dah senang sangat dpt datuk..siap boleh beli lagi..jasa tu entah ada entah tak..

Autolink