Monday, January 25, 2010

Mari makan pancake...


ni la balance yg tinggal,



Smlm anak2 aku order pancake utk bekfes, aku ikutkan aje la.Lg pun dah lama x buat utk dorang, bahan2 pun ade apalagi menyelongkar gerobok la aku pepagi buta tu. Nak buatnye senang aje, aku amik resepi drpd My Resepi. Ala...kalo korang rajin gi la tanye pokcik gugel, gigih dia tunjukkan nti..

bahannye mudah dan senang, tp kat sini dia kira ikut gram, dan aku yg x reti nak main agak2 ni, gigih mengeluarkan penimbang aku subuh2 tu.

bahan2nye
     115 gm tepung gandum
     1 cmt soda bikarbonat
     1 cmt cream of tartar
     25 gm butter
     1 butir telur
     150 ml susu segar
     1 cmb gula
     secubit garam

- gaul tepung, soda dan cream of tartar ( lg elok kalo ayak)
- gaulkan butter dan buat sampai jd cam serbuk roti, jgn uli mcm buat doh.
- buat lubang kat tengah2 dan masukkan telur yg dah dipukul sedikit, dan gaul.
- last sekali masukkan susu td dan bancuh sampai dia x berketul. jgn cair sngt sbb nti dia leper dan x cun..he..he..he.
- panaskan kuali dgn api yg perlahan, sapu minyak @mentega dan tuang bancuhan td.biar sampai buih dia meletup baru korang alihkan. lg baik kalo korang ada pan yg kecik tu, lg comel tau. dah masak angkat dan letak dlm piring.
-anak2 aku suka makan dgn madu atau sos coklat hershey's tu yummmyyy......


ps* kalo x de susu segar korang guna susu tepung pun x pe, same je rasenye. :)

5 comments:

syida said...

rajin nyer la....mak su sapa la ni!!!

Normi Ali said...

ntah laaaaa..........sape la yg punye mak sedare ni yeee.....rajin bebeno wa...ha...ha...itu time rajin maksu tu shida, kalo time malas...nasi lemak bungkus 5....wokeh....

Unknown said...

lama suda xpekena...sedap tue

|| NaFiRaa || said...

sedapnye.. msk budak pon terliur nih!!

Unknown said...

wah sedapnye..cream of tartar tu gane ek?ade jual kat kedai ek?

Autolink